Klik voor hulp over 'Doorzoek cursussen'

Hoe ga je om met brakende katten?

Hoe vaak heb je eigenaren wel niet iets horen zeggen in de trant van: “Bah, mijn kat braakt altijd op de deurmat …”, “Hij zal wel weer last van haarballen hebben” of “Ja, ze braakt 1 of 2 keer per week wat voer of gal, maar dat doet toch iedere kat?”

MISVERSTAND: Veel eigenaren zien braken als iets dat nou eenmaal bij katten hoort. Onhandig en vervelend, die vieze hoopjes in je huis, maar niks om je zorgen over te maken. Dit is echter een groot misverstand! Gezonde katten horen niet te braken! Een uitzondering is braken bij gezonde katten als gevolg van haarballen, maar dat is aan de hand van het harige braaksel gemakkelijk vast te stellen.

Aan jou als dierenartsassistent paraveterinair de taak om alert te zijn op dit soort uitspraken van eigenaren en hier op een juiste manier op te reageren!

Maar wat vertel je dan precies aan een eigenaar over de mogelijke oorzaken en gevolgen van braken? Hoe zorg je ervoor dat een eigenaar met de kat op controle komt bij de dierenarts en hoe snel moet een afspraak worden ingepland? Wat kan er globaal worden gedaan aan onderzoeken bij de kat en waarom mag je niet gewoon een antibraakpilletje aan de balie meegeven?

Lees dit artikel en je gaat het samen met de dierenarts voor elkaar krijgen om het aantal brakende katten te verminderen… belangrijk voor de kat én fijn voor de eigenaar!

Tips tegen obstipatie bij de kat

Bij katten komt het nogal eens voor dat ze hun ontlasting niet goed kwijt kunnen. De ontlasting is hard en droog of er is zelfs sprake van totale verstopping van de dikke darm (obstipatie).

Het persen op de harde ontlasting zorgt voor pijn. Sommige dieren stoppen daardoor zelfs met eten, een gevaarlijke actie voor een kat!

Verstopping van de dikke darm kan veel verschillende oorzaken hebben, zoals obesitas, te weinig beweging, pijnlijke gewrichten, grote hoeveelheden haar in het maagdarmkanaal, uitdroging, kaliumtekort, tumoren, een verwijde dikke darm. Zeker bij oudere katten zijn vaak meerdere risicofactoren aanwezig, waardoor verstopping van de dikke darm bij deze dieren eerder optreedt.

Het hebben van kennis over dit vervelende probleem is niet alleen voor dierenartsen relevant, maar ook voor jou als dierenartsassistent paraveterinair!

Snel ingrijpen is namelijk belangrijk, want deze aandoening is pijnlijk voor de kat. Daarnaast is het zo dat hoe langer en hoe vaker verstopping van de dikke darm voorkomt, hoe groter de kans op blijvende schade aan de darm! Dat is iets dat eigenaren zich vaak niet realiseren. Aan jou dan ook de taak om een eigenaar goed voor te lichten en een controle bij de dierenarts in te plannen.

Daarbij is het handig als je een idee hebt op welke manieren een kat kan worden ‘ontstopt’. Wat voor behandeling is er thuis mogelijk en wat kan er in de praktijk worden gedaan?

Naast medicatie voor de korte en soms ook lange termijn behandeling, spelen aanpassing van voeding, wateropname en omgevingsfactoren een belangrijke rol bij de preventie van obstipatie.

Het kan soms een zoektocht kan zijn naar wat voor de kat het beste werkt en jij gaat samen met de dierenarts de eigenaar hierin begeleiden, want voorkomen is beter dan genezen!

Benieuwd naar handige tips over obstipatie bij de kat? Lees dan nu het artikel!

Diarree bij de kat … wat moet jij als paraveterinair ermee?

Diarree bij katten komt best vaak voor. Niet alleen voor de kat is dit heel vervelend, ook voor de eigenaar … zeker als het gaat om binnen gehouden katten … en al helemaal als de diarree weken aanhoudt!

Als dierenartsassistent-paraveterinair aan de balie krijg je dan ook met regelmaat de vraag van een eigenaar of er een diarreeremmer of een antibioticum kan worden opgehaald bij de praktijk.

Hoe reageer je in zo’n geval?

• Moet het dier worden gezien door een dierenarts of niet?
  • Wanneer is een kat met diarree een spoedgeval?
  • Wat is de waarde van ontlastingsonderzoek en wanneer is aanvullend onderzoek meestal nodig?
  • Bestaan er eigenlijk wel diarreeremmers voor katten en zo ja, hebben die ook echt effect?
  • Wat kun je een eigenaar adviseren over eventuele dieetaanpassing?
  • Zijn pre- en probiotica zinvol om te geven?
  • Wat kun je een eigenaar vertellen over het gebruik van antibiotica bij diarree?

Lees dit artikel en je bent in staat om een (soms wanhopige) eigenaar goed te ondersteunen bij dit vervelende probleem!